Ondernemen zonder zorgen

Door in Nederland personeel in dienst te nemen, verdrievoudigt het aantal wetten en regels waarmee een ondernemer mee te maken krijgt. Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor het juridische wergeversschap uit te besteden aan professionele dienstverleners. Middels zo’n payroll-constructie verzekert de ondernemer zich van alle benodigde kennis op het gebied van personeel en organisatie.

Payroll is interessant voor iedere organisatie die met personeel werkt. En het maakt daarbij niet uit of het een kortlopend project of een langetermijntraject betreft. De meest genoemde voordelen zijn de verhoogde flexibiliteit, het gemak, het beperkte risico en het financiële voordeel dat te behalen valt door efficiënter in te kopen. Het payrollbedrijf neemt de verloning van de medewerkers over, inclusief alle verantwoordelijkheden en risico’s. Kortom, payroll beperkt de personele rompslomp tot het doorgeven van gewerkte uren en het betalen van de inkoopfactuur.

beijer 100x100Ad Beijer, pluimveehouder in Wamel:

“Ik kom niks tekort en mijn medewerker ook niet”

Pluimveehouder Ad Beijer houdt 38.000 vleeskuikenouderdieren. Vijf dagen per week werkt ’s middags een vaste medewerker drie uur mee. Voor de zaterdagen en vakanties heeft de ondernemer een scholier in dienst. Beiden staan op de payroll bij AB Oost. “Ze helpen met alle voorkomende werkzaamheden en ik zet ze in bij het eieren verzamelen. Goede krachten, die ik zelf aangenomen heb. Maar al die juridische en administratieve zaken, daar heb ik onvoldoende weet van en besteed ik graag uit aan een dienstverlener als AB Oost.”

“Je dient netjes om te gaan met je medewerkers. Door gebruik te maken van payroll weet ik zeker dat alle benodigde kennis daarvoor aanwezig is. Ik zou het ook allemaal zelf kunnen regelen via accountantskantoren, maar dan zit ik ook nog met een salarisadministratie waar ik geen zin in en tijd voor heb. Natuurlijk moet je een payroll-organisatie betalen. Dan nog ben ik goedkoper uit dan wanneer ik zelf het wiel zou moeten uitvinden. Nu betaal ik gewoon een vast bedrag voor ieder gewerkt uur. Per week ontvang ik een duidelijke factuur. Zo houd ik wel nauwkeurige inzage in de totale salaris- en personeelskosten.”

“De keuze voor payroll geeft iedereen duidelijkheid. Ik weet zeker dat ik niks tekort kom en mijn medewerkers ook niet. Op de werkvloer verandert er niets. Ik blijf als werkgever de kernzaken bepalen; stel de voorwaarden. AB Oost bekijkt vervolgens of deze wel of niet binnen de kaders van de wet passen. Een stukje zekerheid en gemak, dus.”

Arend 100x100Maurits van den Arend, mede-eigenaar PatioPlants in Klazienaveen:

“Payroll geeft ons vrijheid”

Van productiemedewerkers tot bedrijfsleiders, sinds een aantal jaar heeft het balkon- en terrasplantenbedrijf PatioPlants diverse medewerkers op de payroll staan bij AB Oost. De teller staat momenteel op 6 mensen. “We hebben destijds bewust voor deze constructie gekozen. Vanwege de onzekere, toekomstige wetgeving wilden we gewoon zo min mogelijk risico lopen. Middels payroll draag je de arbeidsrechterlijke risico's over. Concreet betekent dit dat AB Oost voor ons alle administratieve handelingen verzorgt, zoals arbeidsovereenkomsten, loondoorbetalingen en verzekeringen bij arbeidsongeschiktheid, jaaropgaven, ontslagprocedures, salarisadministratie en de verwerking van CAO- en wetswijzigingen.”

“Als ondernemer ben je best kwetsbaar. Dat ontdekten we hardhandig na een paar vervelende ervaringen met zieke werknemers. Dankzij payroll kunnen we nu wat ‘vrijer’ ondernemen: je bent flexibeler. Kijk, in onze business hebben we veel te maken met arbeidspieken. Een afzetperiode van twaalf weken sluit de seizoensteelt af. Dan moet je het dus waarmaken en is het alle hens aan dek. Dat flexibele kader vullen we in met uitzendkrachten en payrollers. Die laatste groep bestaat voor een groot deel uit een vaste club medewerkers die jaarlijks terugkeert. Zij zijn destijds via onze eigen werving en selectie binnengekomen en daarna in de payroll bij AB Oost gegaan. Dat is nog goedkoper dan een uitzenden ook.”

De medewerkers werken op de drie locaties van PatioPlants, totaal 7,5 ha, waar vooral Sundaville, kuipplanten op stam en sinds kort ook geraniums worden geteeld. Ze zijn van Nederlandse en buitenlandse afkomst. Van den Arend hoort positieve geluiden over hun samenwerking met AB oost. “Ze werken gewoon voor mij, maar weten dat ze met alle vragen over vakanties en overuren bij AB Oost moeten zijn. Hun contactpersoon daar is altijd goed bereikbaar en de communicatie eerlijk en open. Wat ik zelf vooral ook fijn vind, is de digitale portal. Deze is heel gebruiksvriendelijk. Ik hoef enkel de naam van mijn payroll-kandidaat in te voeren, zijn of haar identiteitspapieren te scannen en het wordt geregeld. De medewerkers zelf gebruiken de portal om hun uren door te geven. Geen gedoe met briefjes en vage telefoontjes. Gewoon duidelijk, in hun eigen taal. Ja, deze werkwijze zou in mijn opinie de standaard moeten zijn.”

AB Oost Netwerk maart 2016