AB Oost deelt mee in 5000 m2 tuinplezier

In tuincentrum De Wildernis in Achterberg draait het om meer dan planten verkopen. Het team van eigenaar Gert van de Kolk heeft als doel de bezoeker tuinplezier bieden. ‘We willen niet dat de klant alleen maar tevreden is, de klant moet ook echt blij worden’, zegt medewerker Jerry Broers (43), via AB Oost werkzaam in het 5000 vierkante meter grote tuincomplex.  

Broers gaat dieper in op het tuinplezier. ‘Dit is een echt familiebedrijf met een trouwe klantenkring. Mensen komen niet alleen voor het kopen van een plant, maar ook om een praatje te maken of aan te schuiven voor een gratis kopje koffie. Je merkt dat de klanten zich hier voelen alsof ze thuis zijn en dat is wat we willen. Je hebt mensen die heel gericht voor bepaalde producten komen, maar ook bezoekers die het fijn vinden om gewoon tussen de planten te lopen. In de zomer komt er bijvoorbeeld vaak een klant langs om vlinders te fotograferen.’

 

Op zoek naar perfecte kerstboom
Momenteel is een deel van het assortiment afgestemd op het seizoen van de feestdagen. De Wildernis heeft dan ook een keur aan kerstbomen. Ook hier voelt Broers precies aan wat de klant wil. ‘Een kerstboom verkopen is echt mooi werk. Waarom? Nou, je ziet ieder jaar weer dat een kerstboom heel speciaal is voor de mensen. Ze komen binnen met het gevoel alsof ze €20.000 gaan uitgeven aan een auto. Ze zijn op zoek naar de perfecte kerstboom.’

Vertrouwen door persoonlijke aandacht
Naast kerstbomen vindt de consument in Achterberg onder meer tuinplanten, een vijverafdeling, een potterie en een winkel voor alle tuinbenodigdheden. ‘We hebben klanten die alleen komen voor planten op hun balkon, maar ook mensen die een grote tuin willen inrichten. Iedere klant kan er op rekenen dat hij of zij echte persoonlijke aandacht krijgt. Dat zorgt voor vertrouwen. Laat ik een voorbeeld geven. Veel klanten hebben de neiging zomaar de deur uit te lopen met een plant, zonder dat ze nadenken over bijvoorbeeld bemesting. Daar anticiperen wij op door ze te wijzen op onze meststoffen en aanverwante producten.’

Cursussen en kerstborrel
Broers is via AB Oost aan het werk bij De Wildernis. ‘Ik word vanuit zowel AB Oost als mijn werkgever ondersteund in allerlei zaken. Wat ik vooral fijn vind aan AB Oost is dat ze me allerlei cursussen aanbieden. Zo heb ik dankzij AB Oost een cursus hoogstamfruit snoeien en een heftruckcursus kunnen doen. Daarmee houd ik mijn niveau op peil. Daarnaast merk ik dat AB Oost erg veel werk uit handen neemt van mijn baas. Die kan allerlei administratieve zaken met een gerust hart uit handen geven. Ook houden ze contact met je over de bedrijfsvoering en je persoonlijke ontwikkeling. En niet te vergeten een barbecue in de zomer en een kerstborrel’, lacht Broers.

Babbeltje maken met klant
Marry Van Ruiswijk, ook via AB Oost actief in het tuincentrum, haakt aan bij de woorden van haar collega. ‘Het is hier nooit saai’, aldus Van Ruiswijk. ‘Je merkt echt dat het een mooi familiebedrijf is. Het is hier altijd gezellig met de klanten. Dat vind ik ook het belangrijkste, die klantgerichtheid. Fijn een babbeltje maken, dat vinden de mensen prettig.’ AB Oost maakt het volgens haar mogelijk dat ze zich puur kan focussen op het werk. ‘Als je een vraag hebt, kun je AB Oost altijd bellen. Het salaris is altijd netjes op tijd uitbetaald en ze nemen het bedrijf alles uit handen. Ik ben heel tevreden over AB Oost.’